Aσκήσεις ισορροπίας: Σχεδιασμοί και υλοποίηση.


Η αναπόφευκτη απροσδιοριστία ή, η αναπροσαρμογή της προέλευσης


Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, Ομότιμος Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
οργάνωση και επιμέλεια της έκθεσης, στην Art Thessaloniki 2017: 

"Aσκήσεις ισορροπίας: Σχεδιασμοί και υλοποίηση.  Η αναπόφευκτη απροσδιοριστία  ή, η αναπροσαρμογή της προέλευσης.

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση είναι :

  • Δημήτρης Αληθεινός
  • Άγγελος Αντωνόπουλος
  • Κώστας Βαρώτσος
  • Γιώργος Λαζόγκας
  • Μπίλ Μπαλάσκας
  • Νίκος Ναυρίδης 
  • Δημήτρης Ξόνογλου
  • Θανάσης Πάλλας
  • Νίνα Παπακωσταντίνου
  • Άρτεμις Ποταμιάνου
  • Μάριος Σπηλίοπουλος
  • Παναγιώτης Τανιμανίδης
  • Νίκος Τρανός
  • Κωστής (Τριανταφύλλου)
  • Γιώργος Τσακίρης
  • Πάνος Χαραλάμπους

Η ιδέα της έκθεσης είναι ότι η σχέση μεταξύ της πρόθεσης του καλλιτέχνη -ο σχεδιασμός μιας πραγματοποίησης- και της υλοποίησης της πρόθεσης (η πραγματοποίηση) λειτουργεί με αντικείμενο την αναζήτηση μιας ισορροπίας: αυτό που λέγεται να αντιστοιχεί πράγματι με αυτό που επιδιώκεται να λέγεται -και να το λέει. Οι πραγματοποιήσεις είναι στην πράξη δοκιμές (ασκήσεις) της αναζήτησης για το πώς η ιδέα θα είναι ολόκληρη στην υλοποίηση χωρίς ελλείψεις ή περισσέματα -χωρίς να λείπει ή να ξεχειλώνει από την πρόθεση. Το πώς αυτό λειτουργεί είναι η προσωπική εμπειρία του καλλιτέχνη από την εκάστοτε και συνεχή αναζήτηση του οριστικού προσδιορισμού της σχέσης που έχει εγκαταστήσει.

Όταν αυτό φαίνεται αδύνατο και το αποτέλεσμα δεν φαίνεται ότι κατορθώνει να υλοποιεί την πρόθεση, ο καλλιτέχνης κάνει το συμβιβασμό: αναπροσαρμόζει την πρόθεση ως προς το αποτέλεσμα που έχει κατορθώσει και αλλάζει την πρόθεση. Αρχικά ήθελε να είναι το αποτέλεσμα, η πρόθεση. Αργότερα, η πρόθεση γίνεται αυτό που ήθελε το αποτέλεσμα. Η ιδέα της έκθεσης είναι ότι αυτή η απροσδιοριστία είναι το βάρος, είναι ο καταναγκασμός του καλλιτέχνη και το κυρίαρχο ερώτημα της καλλιτεχνικής του ιστορίας. Έγινε ή δεν έγινε αυτό που ήθελε ο καλλιτέχνης, τι ήθελε από αυτό που έγινε και πώς θα προσδιοριστεί αυτό που πράγματι ήθελε; Τα επιστημολογικά αυτά ερωτήματα κινητοποιούν και αναδεικνύουν το υπαρξιακό πρόβλημα: τον συμβιβασμό ως τον τρόπο και το πρόσχημα να αναδιπλώνεται, να επαναπροσδιορίζεται και να επανερμηνεύεται η καλλιτεχνική ιστορία, μέσα από τον ίδιο τον εαυτό της.


Εμμανουήλ Μαυρομμάτης Ομότιμος Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης