Michelangelo Pistoletto (1933) - Ένας ζωντανός μύθος στην Θεσσαλονίκη
Ο Michelangelo Pistoletto είναι σήμερα, στα 92 του χρόνια, ο κορυφαίος, εικαστικός δημιουργός του δυτικού κόσμου κι ένας από τους λίγους εκείνους που άλλαξαν δραματικά το αισθητικό παράδειγμα της εποχής μας προτείνοντας ως τέχνη αυτό που η μικροαστική μυωπία θεωρούσε ή απόρριμμα και δημιουργώντας έναν αλλόκοτα θαυμαστό κόσμο από τα σκουπίδια Όπως εξάλλου συμβαίνει και με το έργο του δικού μας, του Γιάννη Κουνέλλη, ισότιμου με τον Πιστολέτο μύθου της Arte Povera, της έκφρασης εκείνης που ολοκληρώνει το μεγάλο όραμα της αβανγκάρντ όπως αυτό διατυπώθηκε στις αρχές του 20ου αι.
Είναι λοιπόν η ιδιαίτερα σημαντική πρωτοβουλία της art Θεσσαλονίκη να παρουσιάσει αυτή είναι ακριβώς τη στιγμή και σε αυτή την κρίσιμη, κοινωνικοπολιτική συγκυρία, έναν τέτοιο καλλιτέχνη το έργο του οποίου αποτελεί σταθερή κραυγή διαμαρτυρίας τόσο για την φύση που καταστρέφεται αλόγιστα όσο και για τον κόσμο που εξακολουθεί να ματώνει κατακερματισμένος και ανερμάτιστος, χωρίς ιδεολογική πυξίδα. Αλλά και για μία καλλιτεχνική έκφραση που αρκείται στο να είναι διακοσμητικό γεγονός και απεμπολεί τόσο εύκολα χάρη του πιο ξεδιάντροπου τεχνεμπορίου και της πιο προκλητικής, διαφημιστικής προπαγάνδας, την σταθερά επαναστατική της δυνατότητα. Ο Πιστολέτο θέλει μία τέχνη απ' όλους για όλους χωρίς διαχωρισμούς που να είναι συγχρόνως πολιτική αλλά και βαθύτατα άνθρωπιστική, μια τέχνη που να σκύβει με ταπεινοφροσύνη εμπρός στο θαύμα της φύσης και να αξιοποιεί την τεχνολογία όχι επιθετικά αλλά αμυντικά. Με φρόνηση και φειδώ προς εκείνους τους πόρους που δεν αντικαθίστανται. " Όχι άλλο το εγώ, ήρθε η ώρα του εμείς" όπως δηλώνει εμφαντικά ο ίδιος. Βαθύτατα πολιτικός αλλά όχι κομματικοποιημένος υπερασπίζεται μιαν αριστερά που προσπάθησε, τουλάχιστον, να εξορκίσει από την τέχνη τον αφόρητο μικροαστισμό της καθημερινότητας.
Έτσι, εδώ και χρόνια βάλθηκε να κατασκευάζει έναν "Τρίτο Παράδεισο", έναν αντίποδα της ρομαντικής Ουτοπίας, το opus magnum του, με χειροποίητα υλικά, με "κλασικό φρόνημα" και εκτός της όποιας, θρησκευτικής μεταφυσικής. Αλλά και μέσα στον πυρήνα της πιο βαθιάς πνευματικότητας, της πιο ουσιαστικής ευαισθησίας. Ίσως για αυτό και το όνομά του είναι ανάμεσα σε αυτά που προτείνονται για το Nobel Eιρήνης 2025. Το 2014 ευρισκόμενος Ελευσίνα, ανάμεσα στις αρχαιότητες και την αποβιομηχάνιση, τον Μύθο και την σύγχρονη, αποκαρδιωτική εικόνα του ιερού τόπου, δήλωνε σταθερά οπτιμιστής:
«Ο μικρός λόφος της Ελευσίνας μπορεί να ληφθεί ως σύμβολο της ανάπτυξης και της επακόλουθης παρακμής δύο πολιτισμών, της αρχαίας και της σύγχρονης Ελλάδας. Μπορούμε να πούμε ότι αυτός ο λόφος γίνεται το σύμβολο του νέου μύθου, αυτού του Τρίτου Παραδείσου που γεννιέται από την ένωση του αρχαίου και του μοντέρνου παρελθόντος... ως καλλιτέχνης ενώνω την τέχνη και τη ζωή ξεκινώντας με τα έργα - καθρέφτες της δεκαετίας του ’60. Ο καθρέφτης μάς θέτει ενώπιον του εαυτού μας και του κόσμου. Οι πολιτισμοί είναι το αποτέλεσμα της ανθρώπινης θέλησης, ατομικής και συλλογικής. Αυτή η βούληση πρέπει να ανανεωθεί». Ο Πιστολέτο γίνεται, με το πολυσήμαντο έργο του και την προσωπική του στάση, ο καθρέφτης όλων μας όχι μόνο για να δούμε τον κόσμο αλλιώς αλλά, κυρίως, τον εαυτό μας, τον ίδιο...
Καθ. Μάνος Στεφανίδης
Ο καλλιτέχνης της Arte Povera Μικελάντζελο Πιστολέτο υποψήφιος για το Νόμπελ Ειρήνης
Η πιο άμεση καλλιτεχνική πρωτοβουλία του για την ειρήνη είναι ο «Τρίτος Παράδεισος», ένα μανιφέστο που έγραψε το 2003.
27-2-2025
«Βλέπω την υποψηφιότητα όχι απλώς ως ένα προσωπικό βραβείο για ό,τι έχω κάνει μέχρι τώρα, αλλά ως μια δέσμευση για μελλοντική δουλειά», δήλωσε ο Πιστολέτο. Ο πρωτοπόρος, εμβληματικός καλλιτέχνης της Arte Povera προτάθηκε για το Βραβείο Νόμπελ Ειρήνης και η υποψηφιότητά του έγινε γνωστή από τον Σύνδεσμο του Ιδρύματος Γκορμπατσόφ σε μια εκδήλωση στις 21 Φεβρουαρίου στην γκαλερί Alberoni, στην Piacenza της Ιταλίας. Η ανακοίνωση δόθηκε στη δημοσιότητα από το ίδρυμά του, Citadellearte, το οποίο διδάσκει σε επαγγελματίες με διαφορετικές καταβολές πώς η τέχνη μπορεί να μεταμορφώσει την κοινωνία. Η υποψηφιότητα υποστηρίχθηκε από το Nobel Italia και έγινε αποδεκτή από τη Νορβηγική Επιτροπή Νόμπελ. «Βλέπω την υποψηφιότητα όχι απλώς ως ένα προσωπικό βραβείο για ό,τι έχω κάνει μέχρι τώρα, αλλά ως μια δέσμευση για μελλοντική δουλειά», δήλωσε ο Πιστολέτο στο δελτίο Τύπου.
Γεννημένος στην ιταλική πόλη Biella το 1933, ο Πιστολέτο κέρδισε διεθνή αναγνώριση τη δεκαετία του 1960 με τους πίνακές του «Mirror», οι οποίοι είχαν ανακλαστικές επιφάνειες για να ενσωματώνουν τους θεατές στο έργο τέχνης. Αναδείχθηκε ως κεντρική δύναμη της Arte Povera, ενός μεταπολεμικού κινήματος που απέρριπτε την εμπορικότητα, τις οικονομικές δομές και τον υλισμό της φασιστικής Ιταλίας. Ο καλλιτέχνης πρωτοστάτησε σε αυτό το κίνημα χρησιμοποιώντας ρετάλια από υφάσματα, μέταλλο και ξύλο για να διαλύσει τις καλλιτεχνικές συμβάσεις και να αμφισβητήσει τις δομές εξουσίας. Οι εγκαταστάσεις και οι παραστάσεις του θολώνουν τη γραμμή μεταξύ τέχνης και ζωής, ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή του κοινού.
Η πιο άμεση καλλιτεχνική πρωτοβουλία του για την ειρήνη είναι ο «Τρίτος Παράδεισος», ένα μανιφέστο που έγραψε το 2003, σύμβολο του οποίου είναι το άπειρο με τους τρεις βρόχους. Η ιδέα στοχεύει στην ενίσχυση της ισορροπίας μεταξύ της φύσης, της ανθρωπότητας και της τεχνολογίας για μια βιώσιμη κοινωνία – και συνέχισε να εμφανίζεται στο έργο του, καθώς και μέσω των λειτουργιών του ιδρύματος Citadellearte. Facebook Twitter Στους χώρους του παλαιού ελαιουργείου της Ελευσίνας, ο Ιταλός πρωτοπόρος καλλιτέχνης Μικελάντζελο Πιστολέτο έστησε την εγκατάσταση «Τρίτος Παράδεισος». Ο Τρίτος Παράδεισος από τότε έχει εμπνεύσει δημόσιες εγκαταστάσεις και πολιτικές διαδηλώσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας πορείας ειρήνης που οργάνωσε στην Κούβα το 2014, στην οποία χιλιάδες άνθρωποι περπάτησαν για να προωθήσουν τη συμφιλίωση. Ο Πιστολέτο διευθύνει εργαστήρια που επικεντρώνονται στην ειρήνη και τη βιωσιμότητα.
Το 2014, στους χώρους του παλαιού ελαιουργείου της Ελευσίνας, ο Ιταλός πρωτοπόρος καλλιτέχνης έστησε την εγκατάσταση «Τρίτος Παράδεισος» με το μαθηματικό σχήμα του απείρου. Στο κέντρο ένωσης των δύο καμπυλών υπάρχει ένας τρίτος κύκλος, ο οποίος αντιπροσωπεύει τη σύνθεση των δύο εξελικτικών φάσεων του ανθρώπου: τον φυσικό παράδεισο (απ’ όπου ξεπήδησε η ανθρωπότητα) και τον τεχνητό παράδεισο (ο οποίος εκπροσωπείται από την κατάκτηση της τέχνης και της τεχνολογίας). Η εγκατάσταση στον χώρο της Ελευσίνας, εμπνευσμένη και σχεδιασμένη για το ελληνικό περιβάλλον, αποσκοπούσε στο να διεγείρει συμβολικά τον χώρο και τη σχέση μεταξύ των ανθρώπων και της ιστορίας.
«Η τέχνη πρέπει να αναλάβει έναν προωθητικό ρόλο για ριζική αλλαγή, φέρνοντας μια κοινή, υπεύθυνη αντίληψη του ανθρωπισμού και μια ειρηνική πιστοποίηση της ευφυΐας», είπε ο Πιστολέτο. «Δεν ξέρω αν θα φτάσουμε στην ειρήνη, αλλά και μόνο που δουλεύω προς αυτή την κατεύθυνση είναι κάτι που με κάνει να νιώθω καλύτερα».
Μέχρι στιγμής, περισσότερα από δώδεκα άτομα και οργανισμοί έχουν προταθεί για το Νόμπελ Ειρήνης 2025. Ο νικητής του βραβείου Νόμπελ Ειρήνης θα ανακοινωθεί τον Οκτώβριο και το βραβείο θα απονεμηθεί τον Δεκέμβριο του 2025.
Πηγή: https://www.lifo.gr/now/entertainment/o-kallitehnis-tis-arte-povera-mike...
Ο καλλιτέχνης της Arte Povera Μικελάντζελο Πιστολέτο υποψήφιος για το Νόμπελ Ειρήνης
![]() |
![]() |
![]() |
Η πιο άμεση καλλιτεχνική πρωτοβουλία του για την ειρήνη είναι ο «Τρίτος Παράδεισος», ένα μανιφέστο που έγραψε το 2003.
27-2-2025
«Βλέπω την υποψηφιότητα όχι απλώς ως ένα προσωπικό βραβείο για ό,τι έχω κάνει μέχρι τώρα, αλλά ως μια δέσμευση για μελλοντική δουλειά», δήλωσε ο Πιστολέτο. Ο πρωτοπόρος, εμβληματικός καλλιτέχνης της Arte Povera προτάθηκε για το Βραβείο Νόμπελ Ειρήνης και η υποψηφιότητά του έγινε γνωστή από τον Σύνδεσμο του Ιδρύματος Γκορμπατσόφ σε μια εκδήλωση στις 21 Φεβρουαρίου στην γκαλερί Alberoni, στην Piacenza της Ιταλίας. Η ανακοίνωση δόθηκε στη δημοσιότητα από το ίδρυμά του, Citadellearte, το οποίο διδάσκει σε επαγγελματίες με διαφορετικές καταβολές πώς η τέχνη μπορεί να μεταμορφώσει την κοινωνία. Η υποψηφιότητα υποστηρίχθηκε από το Nobel Italia και έγινε αποδεκτή από τη Νορβηγική Επιτροπή Νόμπελ.
«Βλέπω την υποψηφιότητα όχι απλώς ως ένα προσωπικό βραβείο για ό,τι έχω κάνει μέχρι τώρα, αλλά ως μια δέσμευση για μελλοντική δουλειά», δήλωσε ο Πιστολέτο στο δελτίο Τύπου. Γεννημένος στην ιταλική πόλη Biella το 1933, ο Πιστολέτο κέρδισε διεθνή αναγνώριση τη δεκαετία του 1960 με τους πίνακές του «Mirror», οι οποίοι είχαν ανακλαστικές επιφάνειες για να ενσωματώνουν τους θεατές στο έργο τέχνης. Αναδείχθηκε ως κεντρική δύναμη της Arte Povera, ενός μεταπολεμικού κινήματος που απέρριπτε την εμπορικότητα, τις οικονομικές δομές και τον υλισμό της φασιστικής Ιταλίας. Ο καλλιτέχνης πρωτοστάτησε σε αυτό το κίνημα χρησιμοποιώντας ρετάλια από υφάσματα, μέταλλο και ξύλο για να διαλύσει τις καλλιτεχνικές συμβάσεις και να αμφισβητήσει τις δομές εξουσίας. Οι εγκαταστάσεις και οι παραστάσεις του θολώνουν τη γραμμή μεταξύ τέχνης και ζωής, ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή του κοινού. Η πιο άμεση καλλιτεχνική πρωτοβουλία του για την ειρήνη είναι ο «Τρίτος Παράδεισος», ένα μανιφέστο που έγραψε το 2003, σύμβολο του οποίου είναι το άπειρο με τους τρεις βρόχους. Η ιδέα στοχεύει στην ενίσχυση της ισορροπίας μεταξύ της φύσης, της ανθρωπότητας και της τεχνολογίας για μια βιώσιμη κοινωνία – και συνέχισε να εμφανίζεται στο έργο του, καθώς και μέσω των λειτουργιών του ιδρύματος Citadellearte. Facebook Twitter Στους χώρους του παλαιού ελαιουργείου της Ελευσίνας, ο Ιταλός πρωτοπόρος καλλιτέχνης Μικελάντζελο Πιστολέτο έστησε την εγκατάσταση «Τρίτος Παράδεισος».
Ο Τρίτος Παράδεισος από τότε έχει εμπνεύσει δημόσιες εγκαταστάσεις και πολιτικές διαδηλώσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας πορείας ειρήνης που οργάνωσε στην Κούβα το 2014, στην οποία χιλιάδες άνθρωποι περπάτησαν για να προωθήσουν τη συμφιλίωση. Ο Πιστολέτο διευθύνει εργαστήρια που επικεντρώνονται στην ειρήνη και τη βιωσιμότητα. Το 2014, στους χώρους του παλαιού ελαιουργείου της Ελευσίνας, ο Ιταλός πρωτοπόρος καλλιτέχνης έστησε την εγκατάσταση «Τρίτος Παράδεισος» με το μαθηματικό σχήμα του απείρου. Στο κέντρο ένωσης των δύο καμπυλών υπάρχει ένας τρίτος κύκλος, ο οποίος αντιπροσωπεύει τη σύνθεση των δύο εξελικτικών φάσεων του ανθρώπου: τον φυσικό παράδεισο (απ’ όπου ξεπήδησε η ανθρωπότητα) και τον τεχνητό παράδεισο (ο οποίος εκπροσωπείται από την κατάκτηση της τέχνης και της τεχνολογίας). Η εγκατάσταση στον χώρο της Ελευσίνας, εμπνευσμένη και σχεδιασμένη για το ελληνικό περιβάλλον, αποσκοπούσε στο να διεγείρει συμβολικά τον χώρο και τη σχέση μεταξύ των ανθρώπων και της ιστορίας. «Η τέχνη πρέπει να αναλάβει έναν προωθητικό ρόλο για ριζική αλλαγή, φέρνοντας μια κοινή, υπεύθυνη αντίληψη του ανθρωπισμού και μια ειρηνική πιστοποίηση της ευφυΐας», είπε ο Πιστολέτο. «Δεν ξέρω αν θα φτάσουμε στην ειρήνη, αλλά και μόνο που δουλεύω προς αυτή την κατεύθυνση είναι κάτι που με κάνει να νιώθω καλύτερα». Μέχρι στιγμής, περισσότερα από δώδεκα άτομα και οργανισμοί έχουν προταθεί για το Νόμπελ Ειρήνης 2025. Ο νικητής του βραβείου Νόμπελ Ειρήνης θα ανακοινωθεί τον Οκτώβριο και το βραβείο θα απονεμηθεί τον Δεκέμβριο του 2025. Πηγή: https://www.lifo.gr/now/entertainment/o-kallitehnis-tis-arte-povera-mike...
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
||